چاقی با بی اختیاری ادرار در زنان جوان ارتباط دارد

21 سپتامبر 2018- تحقیقات نشان می دهد زنان جوان می توانند خطر ابتلا به بی اختیاری ادراری را با حفظ وزن خود در محدوده ی سالم کاهش دهند.
یک مطالعه ی جدید نشان داد که چاقی، خطر بی اختیاری ادراری (UI) را در زنان جوان و میانسال ​​در مقایسه با زنان دارای وزن طبیعی، دو برابر افزایش می دهد.
UIبنا به تعریف به نداشتن هیچگونه کنترلی بر دفع ادرار اطلاق می شود.تئوری این است که چاقی و داشتن اضافه وزن می توانند خطر ابتلا به UI را افزایش دهد، زیرا اضافه وزن در اطراف شکم می تواند بر مثانه فشار وارد کند.
مطالعات قبلی نشان داده است که این خطر در زنان مسن بیشتر است، بنابراین محققان دانشگاه کوئینزلند، 14 مطالعه ی انجام شده که 47،293 زن از هشت کشور در آنها شرکت داشتند را برای درک بیشتر این ارتباط مرور کردند.
محققان افراد چاق با مشکل بی اختیاری ادراری را بررسی کردند.این بررسی ها نشان داد کهاحتمال ابتلا به  UIبرای زنان دارای اضافه وزن در حدود 35 درصد بیشتر است، در حالیکه این خطر در میان زنان چاق دو برابر افزایش یافته است.
جالب توجه اینست که میزان خطر ابتلا به UI برای زنان زیر 36 سال و زنان 36 تا 55 سال تفاوتی نداشت.محققان می گویند این نتیجه مهم است، زیرا مطالعات قبلی نشان داده است که خطر ابتلا به بی اختیاری ادراری در میان افراد مسن افزایش می یابد و حال این نتایج نشان می دهد که این خطر در افراد جوان نیز ممکن است در حال افزایش باشد.
آنها گفتند: این نتیجه به اهمیت اضافه وزن بعنوان عاملی مهم تر و فراتر از سن اشاره می کند.
با این حال، محدودیت هایی در مورد این یافته ها وجود دارد، زیرا تنها پنج مطالعه از 14 مطالعه ی انتخاب شده، موضوع وضع حمل را برای افراد شرکت کننده در نظر گرفته بودند و هیچکدام از آنها تاثیر رده های مختلف چاقی را  بر بی اختیاری ادراری بررسی نکرده بودند.
Tayla Lamerton، دانشجوی دکترای بهداشت زنان در دانشگاه کوئینزلند ، گفت: ما می دانیم که بی اختیاری ادراری می تواند یک مسئله پیچیده، به خصوص در میان زنان جوان تر باشد. درک تاثیر اضافه وزن و چاقی بر بی اختیاری ادراری می تواند بر شیوه ی مشاوره ی ما با این بیماران نقش داشته باشد و پایه ای برای تحقیقات بیشتر بر روی مداخلات شیوه زندگی بمنظور پیشگیری و مدیریت بی اختیاری ادراری فراهم کند.
محققان توصیه می کنند که در هنگام ارائه ی توصیه های بالینی به زنان چاق، باید درباره اینکه چگونه وزن بیش از حد می تواند با ضعیف کردن عضلات کف لگن، فشار به مثانه را افزایش داده و منجر به بی اختیاری ادراری شود، هشدارهایی داده شود.
یافته های این تحقیق در مجله Obesity Reviews منتشر شده است.

منبع:

https://www.diabetes.co.uk/news/2018/sep/obesity-linked-to-urinary-incontinence-in-young-women-93001565.html